❈ De coach ❈
❈ Dit ben ik ❈
Hallo,
Mijn naam is Madelon Teunissen. Als kleuterjuf, arbeidstherapeute, creatieve teken-kunstcoach, POP-talkcoach en pedagogisch medewerker heb ik jarenlang ervaring opgedaan in het werken met kinderen en jong volwassenen volwassenen en senioren. In mijn werk en als moeder van drie kinderen heb ik mij altijd verwonderd en ben ik geboeid over 'creativiteit.'
Ik ben me bewust van wat creativiteit is, wat het bij een ieder in gang kan zetten op het gebied van ontwikkeling en groei en welke uitdagingen je daarin tegen kunt komen. Maar ook hoe je met creativiteit en creatieve middelen belemmeringen in gedrag om kunt zetten in mogelijkheden en positief denken. Voorbeeld: een kind vond tekenen kinderachtig en voelde zich daarin faalangstig, hij hield meer van spel. Ik heb hierop ingespeeld door via spel, tot tekenen te komen. Hierdoor kwamen we in gesprek en ervaarde het kind het tekenen meer als spelen, dan als iets moeten presteren. Voorbeeld: een kind kwam bij mij omdat hij veel ruzie had op school. Deze situatie hebben we doormiddel van spel, POP-talk, uitgewerkt, waardoor het voor het kind duidelijker werd wat er speelde. Bij POP-talk ga je via beeld , in dit geval via poppetjes , een overzicht maken en kun je daardoor inzicht krijgen. Daarna hebben we het in strip tekening en in rollenspel een plek kunnen geven en kunnen oefenen hoe je met deze ruzie situatie om kunt gaan.
Met succes heb ik een opleiding gevolgd tot: creatieve handvaardigheidsdocent, arbeidstherapeute, kinder coaching, POP- talkcoach, mindfulness voor kinderen en mandala coach met een certificaat voor creatief kunst therapeut.
Ik ben me bewust geworden van wat coaching voor mij betekent en wat ik daarin wil overdragen op de cliënt. Er worden soms hoge eisen gesteld, waar niet ieder kind, ouder en jongvolwassene aan kan voldoen. Het is fijn en gezond om te groeien, zelfstandig te worden en om zelf keuzes te kunnen maken en verantwoordelijkheid te dragen. Hiervoor is het belangrijk dat het kind, de ouder en de jongvolwassene fouten mogen maken, en de ruimte krijgen om op een eigen wijze en in eigen tempo te kunnen oefenen. Ik ben ervan overtuigd en ook overtuigd geraakt dat daar de veiligheid, het vertrouwen en de basis ligt om te kunnen door groeien tot een zelfstandig persoon.
Dit alles heeft mij geïnspireerd om te gaan coachen met creatieve middelen zoals beeldend vorming en beeldtaal